مديرعامل اسبق مترو هشدار داد، مديرعامل كنوني رد كرد
به گفته محسن هاشمی هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. اين در حالي است كه مديرعامل كنوني متروي تهران، خط 7 مترو را ايمن مي داند.
کد خبر: ۴۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
به گزارش تیترشهر: محسن هاشمي،‌ منتخب اول مردم تهران با اشاره به افتتاح زودرس خطوط مترو در روزهای اخیر، این کار را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند. به گفته او،‌ هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. اين در حالي است كه مديرعامل كنوني متروي تهران، خط 7 مترو را ايمن مي داند.
شهردار تهران يكي از افتخارات خود را توسعه خطوط مترو مي داند و در روزهاي پاياني مديريت خود قصد دارد تا با افتتاح هر چه بيشتر خطوط در دست احداث ،افتخار ساخت آن را به نام خود تمام كند. ظاهرا اين موضوع به قدري براي شهردار اهميت دارد كه ايستگاه هاي نيمه تمام را نيز افتتاح مي كند.ابتداي هفته پیش بود كه خبر افتتاح خط 7 مترو به طول 22 كيلومتر با عنوان عميق ترين ايستگاه مترو تهران منتشر شد.
افتتاح خط 7 مترو قصه دراز دارد. هاشمي تشكري كه قبلا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را برعهده داشت از افتتاح خط 7 مترو در 8 اردیبهشت 93 خبر داده و گفته بود بخشی از این خط به طول 12 کیلومتر شامل 10 ایستگاه در سال 93 به بهره برداری می‌رسد. حتی اگر زمان تحقق وعده معاون شهردار تهران را آخرین روز سال 93 یعنی 29 اسفند نیز در نظر بگیریم، از آن روز تا امروز بیش از 800 روز می‌گذرد. قالیباف نیز در زمستان سال گذشته 3 بار از افتتاح قریب‌الوقوع خط 7 مترو خبر داده بود. یک بار در 13 دی، بار دیگر در 27 بهمن و آخرین بار در 10 اسفند و در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مهندسی ترافیک.
مازيار حسيني معاون حمل و نقل شهرداري تهران نيز بارها از افتتاح اين خط خبر داد اما در نهايت بعد از گذشت 813 روز بالاخره اين خط افتتاح شد اما هنوز آماده بهره برداري نيست.
تنها دو روز بعد از آغاز به کار رسمی خط 7 متروی تهران، زماني كه عده اي از شهروندان تصور مي كردند  خط هفت مترو تهران مانند سایر خطوط از ساعات اولیه صبحگاه به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند، با مراجعه به ایستگاه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته، با کرکره بسته ورودی مترو روبه‌رو شدند و تصاویری از این وضعیت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
پیگیری ها حاکی است، 7 ایستگاه افتتاح شده از مجموع 19 ایستگاه واقع در قطعه 22 کیلومتری خط 7 مترو که شنبه گذشته به بهره‌برداری رسيد، تنها در بازه 3 ساعته 10 تا 13 که جزو ساعات متعارف شروع و پایان کار نيست، فعاليت مي كند. هر چند شرکت بهره‌برداری مترو در اطلاعیه‌ای همزمان با مراسم افتتاح این موضوع را رسانه‌ای کرده بود، اما بسیاری از شهروندان از کیفیت بهره‌برداری خط 7 مطلع نبودند و به همین خاطر از تعطیلی بی‌وقت ایستگاه‌ها غافلگیر شدند.
از سوي ديگر، سرفاصله قطارهای مترو در این خط طی فعالیت روزانه فعلی، 30 دقیقه اعلام شده بود که عملا این وعده محقق نشد و مسافران باید حدود 45 دقیقه برای رسیدن قطار، در ایستگاه انتظار بکشند. سرفاصله متعارف در سایرخطوط مترو تهران در ساعات پر استفاده، بین 4 تا 8 دقیقه است.
تاثیر این زمان انتظار بالا حتی اگر برای مدت محدودی برقرار باشد، این است که مسافران خط 7 مترو یا از سفر با این ناوگان انصراف داده و ایستگاه را ترک می‌کنند یا اینکه در صورت ماندن برای استفاده از قطار، احتمال مراجعه دوباره آنها به این خط، نزدیک به صفر خواهد بود.
يك كارشناس حمل و نقل  مشکلات خط 7 را مشابه خط 3 دانسته و یکی از ایرادات اساسی را در این زمینه به «عدم بهره‌برداری کامل از همه ایستگاه‌ها» مربوط می‌داند. به گفته او، این مسأله، ضریب ایمنی قطار را پایین می‌آورد. او با بیان اینکه خط 7 جز در بخش «تونل»، در زمینه «ایستگاه» و «تجهیزات» ناقص است، گفت: متأسفانه در این خط هم همانند خط 3، هواکش ساخته نشده و این خط از هواکش برخوردار نیست.درحالی که در فاصله بین هر دو ایستگاه باید 3 هواکش در ابتدا، انتها و قسمت میانی هر ایستگاه وجود داشته باشد. به همین علت هواسازی داخل ایستگاه‌ها و پمپاژ هوا مثل خط یک انجام نمی‌شود و هوای داخل ایستگاه‌ها غبارآلود است.علاوه بر این تجهیزات آتش‌نشانی هم وجود ندارد .
افتتاح نمایشی و زودهنگام 22 کیلومترازخط 7 مترو توسط شهردار تهران درحالی انجام شده که هیچ واگن جدیدی به شبکه اضافه نشده و قراراست در فاز آزمایشی سه قطار از ناوگان سایر خطوط کسر شود. اين كارشناس حمل و نقل معتقد است که از 10 قطار برای خط 7 در زمان افتتاح رونمایی شده که ظاهراً خبری از آنها نیست و حالا اغلب ایستگاه‌ها بدون واگن به بهره‌برداری رسیده‌اند، اگرچه مدیران شهری وعده استفاده از 20 قطار را در خط 7 داده‌اند که قرار است از سایر خطوط در حال بهره‌برداری تأمین شود. به گفته اين كارشناس ، سیستم کنترلی و چکینگ خط 7 هم دارای مشکلات زیادی است و اگر حادثه‌ای مشابه مترو طرشت بیفتد که به علت خاموش بودن سیستم کنترلی روی داد خسارات زیادی وارد می‌شود. علاوه بر اینکه این سیستم باید اتوماتیک باشد، اما دستی انجام می‌شود.
اما مشكلات خط نيمه كاره 7 تهران به همين جا محدود نشد و رحمت اله حافظي، عضو كميسيون سلامت محيط زيست و خدمات شهر شوراي شهر تهران در جلسه علني اين هفته اظهار كرد كه براساس گزارش‌های غیررسمی واگن‌های خط ۷ فقط ۱۰ درصد استانداردها را دارند.از سوی دیگر در۲۲ کیلومتر از کل خط فقط یک هواکش و راه فرار پیش‌بینی شده است.
او ادامه داد: برای از بین رفتن این نگرانی ها پیشنهاد می‌کنم که یک تیم سه‌نفره از کمیسیون نظارت، سلامت و حمل و نقل از خط ۷ بازدید کرده و گزارشی از عملکرد خط ۷ مترو ارائه دهد.
ريسك امنیت شهروندان
محسن هاشمي، منتخب اول مردم تهران نيز با اشاره به افتتاح زودرس خطوط مترو در روزهای اخیر، این کار را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند.
به گزارش ایلنا، محسن هاشمی، منتخب اول مردم تهران در انتخابات شورای شهر با اشاره به قوانینی مانند حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی به عنوان نمونه قوانین خوبی که در اجرا مشکل دارند، درباره وضعیت متروی تهران گفت: متروی تهران در بخش ساختمان و تونل‌ها وضعیت خوبی دارد، اما در بخش تجهیزات به دلیل کمبود منابع، در برخی قسمت‌ها مشکل وجود دارد.
هاشمی با تاکید بر اینکه افتتاح های زودرسی که اکنون شاهد آن هستیم، باید متوقف شود، تصریح کرد: افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد نا امنی برای مسافرین است و هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند.
او ادامه داد:‌ در مدیریت شهر تهران با توجه به اینکه چندسال سابقه کار اجرایی در این حوزه دارم، شاهد بوده ام چه قوانین خوبی نوشته می‌شود و در مقام اجرا چگونه آن را دور می‌زنند.
هاشمی همچنین با بیان اینکه ما منتخبان شورای جدید فعلا مسئولیت و اختیاری نداریم، از اعضای شورای شهر فعلی تهران خواست که در مقابل این افتتاح های زودرس که برای امنیت شهروندان خطرناک است، سکوت نکنند.
خط ۷ مترو تهران ایمن است
اما هابيل درويشي مدیرعامل شرکت مترو تهران نظر متفاوتي دارد و روز گذشته از ایمن بودن خط ۷ مترو خبرداد و گفت: در هیچ دوره‌ای ۲۲ کیلومتر خط مترو به بهره‌برداری نرسیده، برخی نتوانستند موفقیت این پروژه راتحمل کنند و می‌گویند ناایمن است.
به گزارش مهر، درویشی گفت: تمام خطوط مترو برای بهره‌برداری از قدیم الایام روال خاص خود را داشتند و خط ۷ مترو نیز طبق روال افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
وی همچنين گفت: هواکش خط ۴ مترو که در زمان مدیرعامل قبلی افتتاح شده بود، در زمان مدیریت من نصب شد و همچنان نیز این خط به تجهیزات بیشتری نیاز دارد. این درحالی است که خط ۷ مترو، مشاور و مدیر طرح دارد که در خصوص بررسی وضعیت ایمنی آن تلاش می‌کنند و از همه جهات خط را بررسی کرده اند.  
مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه این خط نسبت به سایر خطوط مترو از ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، گفت: برای خط ۷ پست فشار قوی برق تهیه کرده‌ایم و دارای دو پست برق است تاهرزمان با قطعی برق مواجه شدیم، خط دچار مشکل نشود که این مورد در سایر خطوط وجود ندارد.
وی افزود: این صحبت ها به منزله آن نیست که خط ۷ مترو تهران کامل شده است، برای کامل شدن خط ۷ نیاز به زمان است، اما این خط از نظر ایمنی هیچ مشکلی ندارد و مانند خطوط دیگر با پنج قطار به بهره برداری رسید و درحال حاضر طی یکماه و روزی سه ساعت به صورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد تا نقص‌های احتمالی آن برطرف شود.  
به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران، پس از طی شدن دوره آزمایشی این خط وارد بررسی‌های دوره سه ماهه می‌شود و فاصله رسیدن قطارها نیز افزایش می‌یابد. پس از بررسی کامل، خط ۷ نیز مانند خطوط دیگر به کار خود ادامه می‌دهد و افزایش تعداد قطار خواهد داشت.  
همچنين اقبال شاكري رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: به زودی جمعی از اعضاء شورای شهر تهران بازدیدی از خط 7 مترو خواهند داشت تا در صورت مشکلات احتمالی نسبت به رفع آنها اقدام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربازدید
پربحث