دکتر عیسی پیری، استادیار برنامه ریزی شهری دانشگاه زنجان
کد خبر: ۴۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
آلن بدیو از مهمترین فیلسوفان معاصری است که درباره سینما به تولید اندیشه اقدام کرده است. از منظر او ، سینما، آفریننده حقیقت جهان معاصر است. فیلم شکل حساسی از حقیقت جهان هستند که می اندیشند و به عهده فیلسوف است که آنها را ببیند و اندیشه سینما را بنگارد. سینما دارای کالبد خاطره سازی است که گاها تراژدی هایی همانند سینما رکس آبادان، یا مورد های مشابه دیگر ، فیلم تراژدی در حال اکران بر روی پرده را به یکباره به واقعیت زیسته و هم اکنونی و بسیار نزدیک تبدیل می کند.
سینما و شهر رابطه متقابلی دارند. رشد سینما و صنعت هنر هفتم مدیون رشد شهری و گسترش عقلانیت ابزاری است که به دنبال تولید اندیشه و فکر و اسطوره زدایی به وسیله هنر مدرن بوده است. از طرف دیگر سینما به دیده شدن و به افزودن ارزش برند مکانی شهر نیز کمک می کند.  
در واقع امر، وقتی کسی فیلم وسترن می سازد در واقع تصویرسازی را به نفع تصویر کنار نمی گذارد بلکه آنرا به گونه ای به کار می برد که  " دیدار" امکان پذیر شود. بی شک تصویر سازی مجازی و ابزارهای مدرن، عصر سینمایی جدیدی را رقم می زنند که باز شاید بشود گفت شبی دوران استودیو خواهد بود. برخلاف نظر گدار، سینما نمرده است و در پیوند با قرن بیست و یکم باید گفت که سینما به منابع جدیدتر تولیدهای تصویری و نمایشی متفاوت دست یافته اند.
از منظر عملکردی نیز باید سینما را بستر کارآفرینی و برندینگ شهری ببینیم. جایی که هنر هفتم ، در گوشه لوکیشن ( location) فیلم مستند، داستانی، وسترن، تراژدی، مفهومی، پست مدرن و ... ساختارهایی از زیبایی شهری موجود و بالفعل را به پرده می برد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربازدید
پربحث