یکی از مهمترین وظایف رسانه ها اطلاع رسانی است و این وظیفه مهم در جهت افزایش آگاهی مردم و ارتقاء سطح کیفیت زندگی شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد. اما زمانی که صاحبان سرمایه به رسانه ها سفارش کار می دهند و هزینه های قابل توجهی را به آنها پرداخت می کنند عملا رسانه را مدیریت کرده، به آن جهت داده و هر کاری که بخواهند انجام می دهند
کد خبر: ۱۸۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۵
به گزارش تیترشهر: یکی از مهمترین وظایف رسانه ها اطلاع رسانی است و این وظیفه مهم در جهت افزایش آگاهی مردم و ارتقاء سطح کیفیت زندگی شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد. اما زمانی که صاحبان سرمایه به رسانه ها سفارش کار می دهند و هزینه های قابل توجهی را به آنها پرداخت می کنند عملا رسانه را مدیریت کرده، به آن جهت داده و  هر کاری که بخواهند انجام می دهند ، این مسئله گاها برای مردم گران تمام می شود زیرا اعتبار رسانه نزد مردم برای جنس تبلیغ شده نوعی مشروعیت و اعتماد سازی به همراه می آورد و این دقیقا جایی است که مخاطبین یا از نظر مادی دچار ضرر می شوند و یا سلامت خود را از دست می دهند.

 یادمان نرفته زمانی صدا و سیما همه شبکه های خود را برای تبلیغات کرم حلزون بسیج کرده بود و هر ساعت از شبانه روز که تلویزیون را روشن می کردیم  از در و دیوار آن حلزون آویزان بود،کرمی  که بعد ها مشخص شد نه تنها هیچ پشتوانه علمی ندارد بلکه از ابتدایی ترین استانداردها نیز برخوردار نیست. این اقدام تبهکارانه یک لکه سیاه برای فعالیت غیرحرفه ای صدا و سیما بود به طوری که دستگاه های ناظر پخش این آگهی را به کلی ممنوع اعلام کردند. از جنس این اقدامات کم نیست زیرا بخش اعظمی از درآمد رسانه ها از همین راه تامین می شود. این روزها کار به اندازه ای پیش رفته است  که مدیران رسانه ای اولویت خود را به جای آگاهی بخشی به سراغ آگهی رفتند به طوری که بخش قابل توجهی از بودجه های سازمان صدا و سیما و بسیاری از سایت ها و روزنامه ها از خالی کردن جیب مردم تامین می شود.

این مسئله تنها به رادیو و تلویزیون محدود نمی شود و برخی رسانه های دیگر به ویژه وب سایت های معتبر نیز گاهی از این مسئله سوء استفاده کرده و با تبلیغات عجیب و غریب که هیچ پایه علمی ندارد تنها به فکرافزایش فروش خود و درآمد حاصل از فعالیت ریپورتاژیشان هستند. استفاده از واژه های بی سر و ته انگلیسی و سو استفاده از بی اطلاعی مردم کار را به جایی رسانده که کلاه برداری های کلانی را رقم می زند.

 چندی است یکی از شرکت های معتبر لبنی، با تبلیغ نوع خاصی از ماست و دوغ ادعا کرده است که در آنها نوعی باکتری فعال وجود دارد که با مصرف آن تمامی دستگاه گوارش توسط آن باکتری های فعال پاکسازی شده و کمک شایانی به هضم غذا و رفع مشکلات گوارشی می کند. این شرکت مدعی است که تولید این محصول هوشمند در ایران بی نظیر و در جهان کم نظیر است زیرا کسانی که از مشکلاتی چون یبوست، سوء هاضمه و ... رنج می برند با مصرف این دو ماده لبنی بسیاری از مسائل این چینیی رفع خواهد شد. اما اگر با چند متخصص گوارش به بحث بنشینیم متوجه خواهیم شد هیچ نوع باکتری فعالی وجود ندارد که با این سرعت قادر باشد مشکلات گوارشی را حل کنند و این مسئله تنها یک مانور یا بهتربگوییم  نوعی دروغ رسانه ای است که صاحبان سرمایه ، با اجاره رسانه ها این چنین مردم را سرکار می گذارند تا فروش خود را افزایش دهند، این که عده ای خوش فکر بنشینند با فریب مردم جیب عده ای را پر پول کنند یک حربه بدی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت، این رفتار رسانه ای خلاف اخلاق و خلاف حرفه ای است که برای آگاهی بخشی مردم فعالیت می کند، صاحبان این رسانه شریک خیانت های کسانی هستند که سلامتی مردم را به خطر می اندازند تا پول بیشتری به دست بیاورند.

 کسانی که با استفاده از کرم حلزون دچار عارضه شدید پوستی شدند، کسانی که سلامتی خود را از دست دادند تا از محصولی استفاده کنند که تلویزیون آن را راز جوان ماندن خواند امروز به نحو دیگری قربانی اعتماد به رسانه ها می شوند، تبلیغی که بیش از 400 بار ازشبکه های مختلف صدا و سیما پخش شد اما زمانی که دستگاه های ناظر به سراغ کارخانه تولیدی آن رفتند با صحنه های بسیار منزجر کننده مواجه شدند، ظروف آلوده و محیط بسیار غیر استریل، محل تولید محصولی بود که یک عدد حلزون در آن وجود نداشت، وازلین بی کیفیت را با ظ روف شیک هزاران تومان به فروش می رسانند و با اعتماد سازی جامعه را برهم زدند.

امروز نه دیگر پوست بلکه سلامتی تمامی اعضای مردم بی خبر، درگیر شده است، باکتری هایی که در این دوغ و ماست وجود دارد از کجا مشخص است که به نفع سلامتی مردم باشد، شاید به بخش های دیگری آسیب برساند و عملا نه یک محصول مفید بلکه سمی مهلک برای خانواده های ایرانی است. خیانت امروز معدودی سرمایه داران و برخی رسانه ها با جان مردم بازی می کند و این گناهی نابخشودنی است. اعتماد چیزی نیست که یک روزه به دست بیاید ، اگر جامعه به رسانه ها بی اعتماد شوند، آب ریخته ای است که دیگر به جامعه باز نمی گردد، این مسئله به جاهای خطرناکی نزدیک می شود زیرا کم کم همه بخش های زندگی مردم را درگیر می کند و بسیاری قربانی آرزوهای عده ای پولدار و صاحب سرمایه می شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار