نرم‌افزارهای تاکسی آنلاین که به دلیل سرعت و ارزان بودن مورد اقبال مردم قرار گرفته است، پس از کش‌وقوس‌های بسیار و تهدید و مخالفت‌هایی که با آنها شد، روز گذشته با یک چراغ سبز دولتی مواجه شدو محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم، از فعالیت این نرم‌افزارها تمام‌قد دفاع کرد.
کد خبر: ۱۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
تیتر شهر: نرم‌افزارهای تاکسی آنلاین که به دلیل سرعت و ارزان بودن مورد اقبال مردم قرار گرفته است، پس از کش‌وقوس‌های بسیار و تهدید و مخالفت‌هایی که با آنها شد، روز گذشته با یک چراغ سبز دولتی مواجه شدو  محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم، از فعالیت این نرم‌افزارها تمام‌قد دفاع کرد.

فعالیت دو،سه ساله این نرم افزارها باعث شده است که  کسب و کار آژانس‌های قدیمی و تاکسی‌های شهری با رکود مواجه شود و آن‌ها دلِ خوشی از رقیب محبوب خود نداشته باشند. به همین دلیل بود که در این مدت زمزمه‌های زیادی مبنی ‌بر مخالفت و تلاش برای تعطیلی آنها به گوش می‌رسید.
از میان خدمات اینترنتی که در کشور ما رواج پیدا کرد،شاید انگشت شمار باشند نرم افزارها و سایت‌های خرید اینترنتی که از قبال عمومی برخورداراند و در عین حال با کم‌ترین خطا به ارائه خدمات می‌پردازند.
اسنپ یکی از نرم‌افزارهای تاکسی‌های انلاین است که به دلیل قیمت پایین، امکان دسترسی در هرمکان و ساعتی باعث گرایش عمده پایتخت نشینان به خود شده است. یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار امکان پرداخت الکترونیک کرایه را که چند دهه است مدیریت شهری در یک خم آن وامانده است، را فراهم کرده است.

این مجموعه نزدیک به سه سال است که فعالیت خود را شروع کرده؛ اما کمتر از یک سال است که بین تهرانی‌ها محبوبیت پیدا کرده  و دقیقا از همین زمان است که مخالفت‌ها و ممانعت‌ها برای ادامه فعالیتش شروع شده است.

تقریبا تا یک ماه قبل این اپلیکیشن کاربردی با رشد خوبی در حال شیوع در کل شهر بود و مخالفتی را هم به همراه نداشت تا اینکه گزارش‌هایی از رادیو و تلویزیون پخش شد که بدون مستندات از ثبت شکایت‌هایی درباره عملکرد اسنپ و تپسی صحبت می‌کرد؛ اما سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا، هفته گذشته با بيان اينكه تاکنون شکایتی از این کسب‌وکارهای استارت‌آپی و به طور مشخص «اسنپ» و «تپسی» نبوده است، گفت: «با توجه به استقبال مردم از تکنولوژی‌های نوین، ما از دو شرکت کرایه خودرو اینترنتی که بیشترین فعالیت را در این زمینه داشتند، دعوت کردیم و به مدیران و گردانندگان این شرکت‌ها تذکرات و هشدارهای لازم را دادیم و آنها نیز متعهد شدند که هرچه سریع‌تر برای اخذ مجوزهای لازم از وزارت کشور و سایر مراجع ذی‌ربط اقدام کنند.»
پس از مدتی اخبار و جریان‌سازی‌ها به سمت نداشتن مجوزهای لازم از مراجع دیگری رفت اما در عین حال سرپرست دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگویی اعلام کرد که شرکت‌هایی مانند سرویس‌دهندگان حمل‌ونقل که در فضای مجازی مشغول شده‌اند، در صورت داشتن نماد اعتماد تجارت الکترونیکی مانعی برای فعالیت‌شان وجود ندارد. این در حالی است که هفته گذشته مدیریت شهری تهران به بهانه حمایت از رانندگان تاکسی و آژانس‌ها،و امن نبودن این نرم افزا برای مسافران و شاید اضافه کردن یک منبع درآمد جدید به درآمدهای میلیونی خودذ و زیرمجموعه‌هایش داد اعتراض نسبت به این نرم‌افزارها را سر داد.

میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تهران نام «آژانس‌های موبایلی» را روی این شیوه سفر گذاشت و گف که  قانون صراحتا اعلام کرده است که باید حمل‌ونقل درون‌شهری اعم از آژانس‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند. متأسفانه امنیت این آژانس‌های اینترنتی به چالش کشیده شده است و هیچ‌کس پاسخ‌گوی امنیت و تأیید صلاحیت این‌گونه خودروها نیست و باید پلیس و دیگر ارگان‌های امنیتی به این مسئله ورود کنند». به گفته او  نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از‌آنجایی‌که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارد، لازم است ارگان‌های ذی‌ربط به این مسئله ورود کنند.

مازیار حسینی، معاون ترافیک شهردار تهران که موافقت ضمنی خود را با فعالیت این اپلیکیشن اعلام کرده است، درعین‌حال تأکید کرد که «تاکنون این مراکز اقدامی برای دریافت مجوز نداشتند، بااین‌حال به دلیل رعایت‌نکردن ضوابط مانند تأیید هویت‌ نشدن رانندگان و همچنین نامشخص‌بودن وضعیت خودروها با دل‌نگرانی‌هایی نیز مواجه هستیم و باید این فعالیت ضابطه‌مند شود». حسینی در ادامه توصیه‌ای جالب کرده است که مسئولان این اپلیکیشن، از ظرفیت تاکسی‌ها که مورد اقبال و اعتماد عمومی است، استفاده کنند: «این اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند از ظرفیت شرکت‌های قانونی تاکسی‌رانی استفاده کنند؛ چراکه اقبال مردم به دلیل امنیت، سهولت دسترسی و تردد تاکسی‌ در همه معابر، به این وسیله بیشتر است و مسئولان این برنامه‌های موبایلی می‌توانند از این موضوع بهره ببرند»؛ اما مسئولان اسنپ، در این مدت توضیحاتی را درباره عملکرد این مجموعه داشته‌اند؛ اما درعین‌حال این واکنش‌ها را چندان جدی نگرفته‌اند و معتقدند اقبال عمومی مردم کلید راهگشای آنهاست و گویا در این موضوع، مسئولان دیگر نیز هم‌نظر هستند.

رئیس پلیس فتا در ادامه همان اظهارنظر خود درباره اسنپ، به رشد تکنولوژی و استقبال مردم از روش‌های نوین ارائه خدمات در زمینه اپلیکیشن‌های موبایلی و در فضای سایبری اشاره کرده و آن را اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: «واقعیت این است که روش‌های سنتی برای ساماندهی مسافربرهای شخصی ناکارآمد بوده و با توجه به تلاش‌های انجام گرفته برای ساماندهی مسافربرهای شخصی که طبق قانون مجاز به حمل مسافر نیستند، تکنولوژی‌های جدید می‌تواند راهگشا باشد تا نظارت جامعی بر فعالیت‌های آنها انجام شود.»

دراین‌میان محمود واعظی، وزیر ارتباطات هم به نحوی حرف آخر را درباره این مجموعه‌های جدید برای جابه‌جایی مسافر زد و با تعبیر نزدیک و نسبتا صریح گفت: «در گذشته هم زمانی که قرار بر راه‌اندازی مراکز خرید بزرگ بود، بسیاری از واحدهای کوچک نگران بوده و اعتراض می‌کردند. ما نمی‌توانیم ابزارهای مدرن را در اختیار داشته باشیم و به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم. بر همین اساس لازم است که از این تکنولوژی‌ها در بخش‌های مختلف از کشاورزی و صنعت گرفته تا سلامت و... بهره بگیریم.»

دراین‌میان، ارسلان فرهادکوهی، یکی از مدیران اسنپ به شرق گفته است که یک جریان‌سازی خاص در چند ماه گذشته سعی در ایجاد ابهام و بی‌اعتمادی نسبت به این استارت‌آپ داشته است. کوهی با اشاره به اینکه برخلاف ادعاهای دروغینی که علیه این استارت‌آپ مثل طرح شکایت از جانب مردم مطرح شده است، اما شکایتی نبود و پلیس فتا آن را رد کرد.
کوهی ادامه داد: بعد از این ادعا گفتند مجوزهای لازم را نداشته اما مشخص شد که چنین مجوزهایی اخذ شده یا اصلا نیازی به اخذ نبوده و حالا هم که وزیر ارتباطات با این اظهارات جدید خیال همه را راحت کرده است.

او اضافه کرد: البته اسنپ در این مدت با مسئولان مختلف شهری و دولتی و امنیتی جلساتی داشته تا درباره مجوزهایی که صحبت آن شده، اقدام کند؛ چراکه این مجموعه اقدامی خلاف عرف و قواعد سیستم انجام نداده و روشی برای کسب‌وکار فناورانه را ایجاد کرده که اتفاقا به حمل‌ونقل عمومی شهر هم کمک می‌کند. فرهادکوهی با رد این خبر که «گفته می‌شود در این مدت اختلالی در آدرس‌یابی و نقشه‌های آنلاین اسنپ ایجاد شده است»، گفت: هیچ اختلالی نداشته‌ایم و سرویس نقشه‌خوانی اسنپ کاملا داخلی است و از تجهیزات داخلی هم استفاده می‌کند و به‌همین‌دلیل مشکلی در تأمین امنیت و به‌روزرسانی و خدمات‌دهی آن نداریم.

او ضمن رد هرگونه توافق با ارگان‌های مختلف گفت: در آینده سرویس‌های جدیدی را به خدمات اسنپ اضافه خواهیم کرد که خدمات خاص برای مشتریان خاص خواهد بود. به عنوان نمونه خودروهای مدل بالا و لوکس را برای سرویس‌های خاص مشتریان در نظر می‌گیریم.

او همچنین یادآور شد به‌کارگیری موتورسیکلت در مجموعه خدماتی اسنپ فعلا در دستور کار نیست. این مدیر داخلی اسنپ با تأکید بر اینکه از کانال‌های مختلفی واکنش‌ها، نقدها و نظرات مخاطبان و مشتریان را به دست آورده و آنالیز می‌کنیم، تاکید کرد: تعداد خودروهای فعال در شبکه، تعداد مشتریان روزانه یا در ساعت‌های اوج ترافیک و واکنش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، جزء این بازخوردهای عملکردی است که بررسی می‌شود.

به گفته کوهی درحال‌حاضر بیش از ٢٨‌ هزار همراه (راننده) در اسنپ فعال هستند که به صورت شناور در هر ساعتی از روز که بخواهند  فعالیت می‌کنند و این مزیت خوبی است که بسیاری از شهروندان می‌توانند کسب‌وکاری داشته باشند که وقت زیادی نمی‌گیرد و امکان مدیریت زمان دارد.
او درعین‌حال یادآور شد که بیش از ٤٠ درصد مشتریان اسنپ را جوانان در رده سنی ٢٥ تا ٣٥ سال تشکیل می‌دهد که جزء مشتریان اولیه و پرمصرف هستند و افزود: به نظر می‌رسد با توجه به گرایش و شناخت جوانان از اپلیکیشن‌های جدید این شیوه سفر با استقبال اکثر جوانان مواجه شود. او درعین‌حال یک خبر دیگر هم داد و گفت: در حال بررسی شرایط رفتن اسنپ به شهرهای دیگر، از جمله استان البرز هستیم. به نظر می‌رسد مهم‌ترین و اولین اتفاقی که می‌تواند پس از فراگیری استفاده از این شیوه سفر از سوی تاکسی‌های درون‌شهری و شرکت‌های خصوصی تاکسی‌رانی و آژانس‌های مسافربری دید این است که اشکالات ساختاری و رسوب‌شده درونشان را اصلاح کنند تا نگاه مردم را به خودشان برگردانند و باور کنند مشتری‌مداری چه مؤلفه‌هایی دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربازدید
پربحث