قالیباف با مدیریت جهادی خود بسیاری از میدان های تهران را از بین برد که این مسئله بخشی از هویت شهر را پاک کرده است.
کد خبر: ۱۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۵

Image result for ‫میدان ولیعصر‬‎

به گزارش تیترشهر: میدان ولیعصر، میدان راه آهن و البته میدان انقلاب درکنار بسیاری از سازه های هویتی شهر طی 10 سال مدیریت قالیباف نابود شد،خسارتی که سالیان سال طول می کشد تا آسیب های آن جبران شود. 

قالیباف نه تنها یادگاری های تهران قدیم مانند میدان ولیعصر بلکه جلوه های انقلاب را نیز از میدان به در کرد و کار را به جایی رساند که 8 سال است به دور میدان انقلاب بنر کشیده اند تا فاجعه مهندسی آن دیده نشود. 

با گسترش شهرها و ایجاد شهرهای امروزی خیابان به عنوان شریان اصلی تردد میزبان اتوموبیل های بسیار در جهت تسهیل رفت و آمد بود. تا این که حجم خودرو ها سبب شد تا خیابان ها با مشکل ترافیک رو به رو شود. کارشناسان برای حل این معضل به ساختن مناطقی جهت تسهیل در عبور و مرور پرداختند که هم به  تردد سرعت بخشد و هم مانع از گره خوردن خودرو ها در یکدیگر شود.

میدان پل رو گذر و زیر گذر ازاین موارد بود اما طی سالیان بسیار کارکرد این سازه ها تغییر کرده و از فلسفه اصلی خود فاصله بسیار گرفته است. متاسفانه میدان ها در ایران چیزی غیر از ابداع اولیه خود کارکرد دارند. 

در همه جای دنیا قبل از میدان چراغ قرمز وجود ندارد و علت ایجاد میدان این است که اگر در خیابان حجم خود رو بالاست با ورود به میدان دور یک محور چرخش کرده و با انتخاب مسیر بعدی از آن خارج شوند اما در ایران یک چراغ قرمز حجم خودرو ها را در پشت میدان زیاد کرده و عملا میدان تنها یک فضای گرد خالی است و سبز شدن چراغ ماشین ها از آن عبور می کنند. ریشه بسیاری از ترافیک های شهرهای بزرگ عدم به کارگیری درست همین آیتم های تسهیل گر است. اگر میادین را بهسازی کنیم قطعا حجم ترافیک ها کم می شود.

در ابتدای دهه 80 بود که راهنمایی و رانندگی طرحی را اجرایی کرد که در آن توقف هر نوع خودرو در میادین ممنوع بود و حتی به شدت بر خرود می شد. این طرح توانست بارترافیکی در میدان و گره های کور مسیر را باز کند زیرا در چرخش ماشین ها مشکل و مانعی وجود نداشت .اما این طرح فراموش شد و میادین اصلی تهران همچنان با این مشکل مواجه است.

در مثال قابل لمس میدان سپاه تهران در شمال ورودی بار اتوبان صیاد شیرازی را دارد در جنوب به سمت بهارستان حجم ماشین ها زیاد است و عملا در زمان پیک ترافیک مشکلات بسیاری به وجود می آید اما اگر چراغ قرمز و تاکسی ها و اتوبوس های پارک شده در میدان را حذف کنیم و نگذاریم هیچ خودرویی در این مکان پارک کند تا بیش از 60 درصد مشکلات حل خواهد شد. 

در مثال دیگر میدان آزادی این همین مشکل را دارد ، مسافرکش های شخصی امان همه را بریده اند اما پلیس برای خارج کردن آنها از میدان و ابتدای زیرگذر هیچ اقدامی انجام نمی دهد. میدان نباید چراغ قرمز داشته باشد، نباید محل پارک باشد بلکه یک فضای خالی از هر نوع مانع جهت تسریع است. راهور ناجا باید برای میدان های شهر کاری کند تا خودروها این چنین اسیر ترافیک نشوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار